عباسعلى حشمتى نگارگر نیشابورى، که طى ۳۸ سال گذشته، تصاویر بیش از سه ‏هزار شهید دوران دفاع مقدس را به صورت پرتره طراحى نموده است، پرتره سردار شهید مدافع حرم محسن قاجاریان را با مدد از ارواح طیبه شهدا همزمان با گرامی داشت هفته دفاع مقدس طراحی کرد .

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

هنرمند نگارگر و شاعر نیشابوری اظهارکرد: اولین بار به دعوت سید حسین عابدی در حزب جمهوری اسلامی دعوت به همکاری شدم تا در چهلمین روز شهدای حزب جمهوری اسلامی توانستم عکس ۴۰ شهید حزب جمهوری را با فرصت کمی که داشتیم به صورت پرتره طراحی کردم و از آن زمان در سال ۱۳۶۰ تاکنون ۳۸ سال می گذرد و من توانسته ام به مدد الهی و یاری شهدا عکس بیش از سه هزار شهید در شهرهای نیشابورودیگر نقاط کشور را به صورت پرتره طراحی کنم.

عباسعلى حشمتى که خود برادر شهید است ،افزود: در طول دوران مقدس به صورت گمنام عکس شهدا را نقاشی کرده ام و مردم عزیز بیاد دارند که در ایام مختلف از یک شهید تا ۷۱ شهید در نیشابور تشییع می شد و عکس تمامی شهدا روی بوم کشیده شده بود که من از ۲۳۰۰ شهید شهرستان نیشابور ۹۰ درصدشان را طراحی کرده ام.

وی در خصوص سابقه هنریش خاطرنشان کرد:از سال ۱۳۵۳ به صورت تجربى کار نقاشى را با موضوعات ارزشى نظیر تصاویر مرتبط با مناسبت‏هاى مذهبى آغاز وپس از انقلاب شکوهمند اسلامی در زمینه دفاع مقدس، شخصیتهاى اسطوره‏اى انقلاب اسلامى و نیز تصاویر شهدایى از شهرستان‏هاى نیشابور، مشهد، بردسکن، چناران و دیگر شهرها راپى گرفته‏ام که اغلب آنها روى بوم‏هاى نقاشى با ابعاد ۱۲۰*۹۰بوده است.

این افسر بازنشسته پلیس یادآورشد: کارهاى فوق البته جداى بالغ بر ۷۰ تابلو تبلیغاتى ۴*۳ و نیز دیوارى در سطح شهرستان نیشابور و تصاویر شخصیت ها دیگر نقاط کشور مى‏باشد که آثار برخى از آنها هنوز باقى است.

این هنرمند خودساخته عنوان کرد: براى ترسیم هر یک از این تابلوها که بدون استفاده از امکانات خاص انجام شده، مدت زمانى بین ۲۵ الى ۴۰ دقیقه صرف کرده‏ام که چنین زمانى براى کارى با حجم و تعداد انجام شده، جز به مدد پروردگار و حمایت معنوى ارواح منزه شهدا امکان‏پذیر نیست.

عباسعلى حشمتى تاکیدکرد:مدتها بود که دست به قلم نبرده بودم واین به مدد روح طیبه شهید قاجاریان بود که توانستم همزمان با گرامی داشت هفته دفاع مقدس پرتره سردار شهید مدافع حرم محسن قاجاریان را به تصویر کشیده وآن را تقدیم تیپ زرهی ۲۱ امام رضا (ع) نیشابور نمایم.

هنرمند نگارگرکه دستى نیز در کار سرودن اشعار محلى با گویش نیشابورى دارد، در خصوص چگونگى گرایش خود به این هنر نیز تصریح کرد: پس از آشنایى با شاعر همولایتى‏مان مرحوم حیدر یغما شاعر خشتمال نیشابورى در سال ۱۳۵۷ تحت تأثیر اشعار این شاعر امّى، به شعر و بویژه اشعار محلى علاقه‏مند شدم و پس از تحقیق زیاد در باره آداب و رسوم و گویش‏هاى نیشابورى و مطالعه آثار عماد خراسانى، هاشم هاشمى‏مقدم، نوشین گنجى و تشویق زنده‏یاد استاد فریدون گرایلى، دوبیتى‏ها واشعاری را با گویش نیشابورى سرودم که مجموعه آنها در سه کتابم با عناوین «دیل و دیلبر» ،« سرکوی بلند» و« سالار» چاپ و منتشر شد./سیدباقرمیرعلمدار