آتش بومی‌ستیزی در قلب صنعت خراسان/ آزمایش سنجش غیرت مدیران و نمایندگان نیشابور بزرگ

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

🔻مجتمع #فولاد_خراسان به عنوان یکی از غول‌های صنعت فولاد شرق کشور این روزها در مرکز توجهات ، و صحنه تقابل تصمیمات مدیران سیاسی و مطالبات دلسوختگان نیشابور بزرگ قرار گرفته و همزمان با توسعه زیرساخت‌ها و دست و پنجه نرم کردن با بحران انرژی با صف ارایی گروههای مختلف در سهم خواهی برای هیات مدیره و تغییرات مدیریتی روبه‌رو گردیده است.

🔻فولاد خراسان در سال ۱۴۰۳ دستاوردهای مالی چشمگیری ثبت کرد اما در تیرماه ۱۴٠۴ #طهمورث_جوانبخت مدیر عامل این شرکت پس از ثبت دستاوردهای مالی جای خود را به امیررضا #هیهات متخصص مهندسی متالولوژی و از چهره‌های آشنا به چالش‌های مجتمع فولاد داد.

🔻دلیل واقعی برکناری جوانبخت چه ناشی از فشار باندهای قدرت و دست های پشت پرده باشد چه تصمیمی تماما اقتصادی سهامداران اصلی برای تحقق اهداف مالی و اقتصادی شرکت ،عدم انتشار صورتجلسات ،نداشتن شفافیت در تصمیمات و مصاحبه ها و واکنش های با تاخیر و غیر منفعلانه نمایندگان نیشابور باعث شده کارگران و متخصصان نیشابوری که روزی ستون‌های استوار این صنعت به شمار می رفتند ، این روزها در فرایند انتصابات غیرشفاف و انتخاب مدیران غیربومی ذره ذره در کوره تصمیمات سیاسی ذوب شوند.

🔻اصرار بر انتصاب مدیران بدون سابقه اجرایی در صنعت فولاد مانند #صابرشیخلو و انتصاب #علی_چشمی ،اقتصاددان دانشگاهی بدون سابقه اجرایی در صنعت فولاد، این پرسش را در اذهان ایجاد می‌کند که آیا این انتخاب ها مبتنی بر ارتباطات سیاسی می باشد یا انتخابی بر اساس تخصص و تحلیل اقتصادی

🔻بنا بر ادعای #قادرمزی مدیرعامل صندوق بیمه عشایر و سهام دار اصلی این شرکت ،تغییرات مدیریتی فولاد خراسان در ظاهر، مبتنی بر شایسته‌سالاری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی عنوان شده است، اما فقدان شفافیت در توضیح علت برکناری #جوانبخت با ارائه کارنامه ای موفق و پیوندهای برخی انتصابات با نهادهای دانشگاهی و دولتی، فضایی برای گمانه‌زنی درباره فشارهای پشت‌پرده باقی گذاشته است.

🔻بررسی اسناد فعلی هیچ مدرک مستقیمی از دخالت نمایندگان یا نهادهای سیاسی و استانداری و حتی اقازادگان ذی نفوذ ارائه در برکناری ها و انتصابات در فولاد خراسان نمی‌دهند، اما ساختار مالکیت متمرکز در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به عنوان مالک ۳کرسی از ۵ کرسی هیات مدیره ، پیوندهای سیاسی، نظارتها و ساختار مالکیت دولتی،و مصاحبه های افراد غیر مرتبط ولی صاحب منصب و ذی نفوذ این امکان را ایجاد می‌کند که سیاست‌های کلان دولتی بر اساس نظرات این اشخاص و خواسته های افراد غیر مسئول ، اولویت‌های مدیریتی را شکل می دهد.

🔻نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی واستاندار خراسان رضوی به عنوان نماینده عالی دولت که پیوندهای سیاسی و اقتصادی وی پیشتراز این نیز در تصمیمات صنعتی منطقه خصوصا نیشابور بزرگ نقش فعالی داشته باید واقف باشند هرگونه تصمیم گیری در خصوص مجتمع فولاد خراسان می‌بایست با رعایت سه اصل شفافیت، توجه به عدالت اجتماعی در کنار ایجاد فرصت خدمت برای متخصصان بومی همراه بوده و چراغ راه بودن این سه اصل مهم و حیاتی باید چارچوبی ضروری برای نجات این غول صنعتی شرق کشور از بحران‌های کنونی مد نظر نماینده عالی دولت و منتخبین مردم در پارلمان قانون گذراری کشور از جایگاه نهادی در راس همه امور مورد توجه ویژه و جدی قرار گیرد.

🔻ذوب نیشابوری‌ها در کوره انتصاب مدیران غیربومی، تنها یک “تراژدی صنعتی” نیست؛ بلکه آزمایشی است برای سنجش غیرت مدیران و نمایندگان نیشابور بزرگ و وفاداری به اصول سه‌گانه شفافیت، عدالت اجتماعی با نگاه ویژه به متخصصین بومی

🔻اگر فولاد خراسان نتواند نیروهای بومی را در قلب مدیریت خود جای دهد، نه تنها صنعت که آینده اقتصادی شرق ایران را نیز به مخاطره خواهد انداخت.

🔻ارائه لایحه و راهکار قانونی برای ایجاد شورای نظارت مردمی توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در کنار سایر راهکارهای قانونی و نظارتی ، افشای صورت‌جلسات هیئت‌مدیره و عبور از “سیاست‌زدگی” به “تخصص‌محوری و بومی گزینی ” تنها مسیری است که هموار ساختن ان تنها از پس فرزندان واقعی نیشابور بزرگ برخواهد امد.