شورای شهر در جذب سرمایه‌گذار ضعف دارد/ ریل‌گذاری اولیه برای سرمایه‌گذاری باید توسط شهرداری صورت گیرد

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

دیدبان نیشابور:یک عضو شورای شهر نیشابور به ضعف عملکرد شورا در جذب سرمایه‌گذار اشاره کرد همچنین دیگر عضو شورا نیز در رابطه با جذب سرمایه‌گذار گفت: اگر قرار باشد محیطی برای سرمایه‌گذاری آماده شود، ریل‌گذاری اولیه آن باید توسط شهرداری صورت گیرد.

رضا مهرداد عضو شورای شهر نیشابور در نشست خبری اعضای شورای شهر با اصحاب رسانه عنوان کرد: متاسفانه شورای شهر در جذب سرمایه‌گذار ضعیف عمل کرده است؛ در سال ۹۷ تحقق بودجه شهرداری نیشابور ۹۶ درصد بوده که از موفقیت شهرداری در تامین بودجه خبر می‌دهد اما افزایش قیمت‌ها مشکل ساز بوده است.

وی ادامه داد: در اسفند ۱۳۹۷ هر تن قیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده و اکنون قیمت هر تن قیر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما بودجه تغییری نمی‌کند و همین امر باعث تضعیف قدرت خرید و همین طور قدرت اجرای پروژه‌ها می‌شود.

محمد کاظم صادقی عضو دیگر شورای شهر نیشابور نیز در پاسخ به گفته رضا مهرداد مبنی بر ضعیف کارکردن شورای شهر در جذب سرمایه، بیان کرد: اگر قرار باشد محیطی برای سرمایه‌گذاری آماده شود، ریل‌گذاری اولیه آن باید توسط شهرداری انجام شود تا زمانی که برای انجام یک پروژه شهرداری آنالیز درآمد و هزینه ارائه ندهد و سرمایه‌گذاری معرفی نکند، از دست شورای شهر کاری بر نمی‌آید.

شکیبا عضو دیگر شورای پنجم و رئیس کمیسیون ورزش و جوانان ادامه داد: واحدی به نام مدیریت سرمایه‌گذاری مشارکت‌ها وجود دارد که در آن پروژه‌های زیادی با مبالغ مختلف برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ از این رو می‌توان گفت پروژه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.

محمد کاظم صادقی در ادامه و در رابطه با جذب سرمایه‌گذار گفت: در شورای چهارم بسته‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شد که به دلیل مشکلات حقوقی و همین طور عمر کمی که شورای چهارم داشت این طرح به سرانجام نرسید. پارک ۲۲۰ هکتار شهید قاجاریان، پارک ریاضیات، اراضی مجاور پارک زائر و پارکینگ خیابان راه‌آهن از جمله اراضی است که قابلیت جذب سرمایه‌گذار را دارد.

هادی ترقی عضو دیگر شورای شهر نیشابور و رئیس کمیسیون عمران در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مصوبات شورا اجرا نشده است، گفت: اولویت‌ها ممکن است تغییر کند. پروژه‌های پیشنهادی شهرداری به شورا ارسال و بعد از بررسی آن تصمیم گیری و تصویب می‌شود؛ زمانی که پروژه آماده اجرا ‌می‌گردد، بر اساس اولویت‌های شورای شهر و مردم پروژه‌ها اجرا می‌شود. شورای شهر در اجرای پروژه‌ها دخالتی نمی‌کند اما پیگیری‌هایی که لازم است صورت بگیرد، انجام می‌شود.

محمد کاظم صادقی در رابطه با اجرایی نشدن برخی مصوبات توضیح داد: برخی از مصوبات ما چندان نیازی به پول نداشته است. برخی از آن مصوبات مربوط به کار مدیریتی و بخشی نیز استفاده از توان و ظرفیت امکانات امانی شهرداری بوده است. یکی از ضعف‌های شورای شهر عبور از خواسته و مطالبات به حق از شهرداری بوده است.

سید هادی درودی رئیس شورای شهر نیشابور نیز بیان کرد: اگر تا کنون مصوبه‌ای ارائه شده و جواب منفی گرفته، به علت رد شدن تاریخ آن مصوبه بوده وگرنه مشکلی در مصوباتی که توسط شورای شهر ارائه می‌شود، وجود ندارد.

رضا مهرداد نیز گفت: کمک‌های دولت تقریبا به صفر رسیده است؛ یکی از اقدامات خوبی که توسط شورای پنجم انجام شد، نقد کردن مطالباتش از نیروی انتظامی و نیز حل کردن اختلافات میان این دو دستگاه بود. شهر بدون سرمایه‌گذار پیشرفتی نخواهد کرد. آقای وکیلی از زمان شورای چهارم برای ساخت یک فرهنگسرای درخور در ترمینال بنیاد شهید اعلام آمادگی کرد اما شورای شهر مذاکراتی را با وی انجام نداد.

احمد همت‌آبادی عضو دیگر شورای شهر و رئیس کمیسیون سیما و منظر شهری در رابطه با برون سپاری خدمات شهری گفت: هرکسی که رابطه قوی داشته وارد سیستم پیمانکاری شده و با همان اعتبار پشت میز نشسته است. برون سپاری خدمات شهری نگرانی‌های به جایی را به همراه داشت اما اگر با نگاهی کامل و جامع به این طرح نگاه کنیم می‌توان گفت این پروژه از موفق‌ترین پروژه‌های شورای پنجم بوده است. در این طرح هیچ حق و حقوقی ضایع نمی‌شود و نتایج این طرح به نفع مردم خواهد بود.

سید هادی درودی همچنین در پاسخ به این سوال که چه توافقی میان شهردار و شورای شهر صورت گرفته که شهردار به آن برد – برد می‌گوید؛ گفت: چنین چیزی نیست و اگر شهردار چنین حرفی زده می‌توانید از خود او بپرسید. هیچ توافق یرد بردی صورت نگرفته و ایشان تنها استعفای خود را پس گرفته‌اند./ایسنا