تخته‌گاز‌مسکن در نیشابور


طرح تفصیلی ۱۴ ساله و اجرا نشدن طرح اقدام، قیمت مسکن در نیشابور را تا ۵ برابر افزایش داد.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

مشکل مسکن امروزه به یکی از دغدغه های اصلی مردم در سراسر کشور تبدیل شده و رشد روز افزون قیمت آن مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی ایجاد کرده است. قیمت مسکن در شهر نیشابور با شیب تندی افزایش یافت. اما علاوه بر عواملی نظیر تورم ،افزایش قیمت زمین و مصالح و دستمزد نیروی کار ، صادر نشدن پروانه ساخت مسکن بیش از ۴ طبقه در متراکم ترین نقاط نیشابور‌از ابتدای امسال، کاهش ۱۹ درصدی محدوده شهر نیشابور در طرح جامع، به روز نشدن طرح تفصیلی پس از ۱۴ سال، کمبود زمین های قابل ساخت، کمبود زمین های دولتی‌و نبودن نام نیشابور در طرح اقدام ملی مسکن از دلایلی است که موجب افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن در نیشابور شده است.

گرانی مسکن


کاهش ۱۹ درصدی اراضی داخل محدوده شهر نیشابور


شهردار نیشابور در این باره می گوید: نیشابور با توجه به ظرفیت های اقتصادی که در حوزه های صنعت و کشاورزی دارد به عنوان یکی از شهرهای جاذب جمعیت شناخته می شود که برخلاف بسیاری از شهرهای کشور و استان که مهاجر فرست هستند، مهاجر پذیر است و طبیعی است که جمعیت شهر رو به افزایش باشد.علی نجفی افزود: متاسفانه برخلاف روند جمعیتی نیشابور که شامل افزایش جمعیت و مهاجرپذیر بودن می شود در آخرین طرح جامع نیشابور نه تنها گستره شهر نیشابور افزایش نیافته ، بلکه از ۴۲۰۰ هکتار محدوده شهر به ۳۴۰۰ هکتار کاهش یافته است. وی ادامه داد: یکی از نقاط بارز آن هم‌در محور شمالی شهر و پشت بیمارستان حکیم است که در داخل محدوده بوده و حتی در سال های قبل اقشار مختلف از جمله بازنشستگان آموزش و پرورش و نیروی انتظامی آن جا زمینی خریده اند، همه جا زمین می خرند و بعد به محدوده شهر وارد می شود. این بندگان خدا دارو ندارشان را فروخته و زمینی خریده اند که در محدوده شهر بوده و حالا از محدوده خارج شده است! این‌یک فرایند غلط و اشتباه است که در بحث طرح جامع نیشابور اتفاق افتاده است و از طرفی با کارشناسی قطعا باید محدوده شهر افزایش یابد.


افزایش ۳۰۰‌تا ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن از ابتدای امسال در نیشابور


شهردار نیشابور اظهار کرد: حالا محدوده را کاهش داده اند ولی ارتفاع باید افزایش یابد، هیچ ابزار قانونی و طرح اصلاحی برای افزایش ارتفاع در نیشابور پیش بینی نشده است. این دو موضوع باعث شده عرضه کاهش و تقاضا افزایش یابد، به طوری که از ابتدای امسال تا کنون شاهد رشد ۳۰۰‌تا ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن در نقاط مختلف نیشابور هستیم . این موضوع در افزایش اجاره ها و قیمت تمام شده سکونت در نیشابور نیز تاثیر می گذارد و آثار اقتصادی منفی بسیار بدی را نصیب شهر خواهد کرد.وی با انتقاد از طرح هایی که وزارت راه و شهرسازی در زمینه مسکن سازی و مرتفع سازی مصوب کرده است گفت: هیچ کدام‌از این طرح ها از جانب سرمایه گذاران در نیشابور مورد استقبال قرار نگرفته است که نشان می دهد این طرح ها تئوریک است و فقط به درد برخی شهرها می خورد.

در متراکم ترین نقطه نیشابور فقط ۴ طبقه می‌توان ساخت


شهردار نیشابور با اشاره به صادر نشدن پروانه برای واحدهای با ارتفاع بالای ۴ طبقه از ابتدای امسال در نیشابور گفت: در سراسر کشور ۳۰ درصد هزینه های ساخت و ساز برای دریافت مجوزها و عوارض شهرداری قابل قبول است که در نیشابور ۵ تا ۷ درصد بود. به همین دلیل لایحه ای به شورا دادیم تا بازنگری کنند و بعد از تصویب در آن جا کمیته انطباق به آن‌ ایرادهای قانونی گرفت‌ و آن را لغو کردندکه باعث شد علاوه بر آن‌ اجرای مصوبه سال ۹۶ما نیز در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.


دخالت های غیرکارشناسی و تمرکزگرای آقایان در تهران

نماینده مردم نیشابور در مجلس نیز در این باره به خراسان رضوی گفت: در حوزه شهرستان و قسمت های خارج از محدوده های شهری قطعا مشکل زمین نداریم اما مشکلاتی از قبیل خارج محدوده بودن و کاربری های غیر مسکونی داریم که آن ها باید از طریق طرح های جامع و تفصیلی حل شود.احسان ارکانی افزود: طرح های جامع و تفصیلی در نیشابور انجام شده اما متاسفانه دخالت های غیر کارشناسی و تمرکزگرای آقایان در تهران از طریق شورای عالی شهرسازی باعث شده این مشکلات با کاهش محدوده شهری برای نیشابور پیش بیاید.وی بیان کرد: طرح های جامع و تفصیلی در نیشابور قطعا کفاف وضع موجود را نمی دهد و در این خصوص پیگیری خواهیم کرد و در صورت نیاز از شخص وزیر در مجلس سوال، تذکر و بازخواست خواهیم کرد.چنارانی دیگر نماینده نیشابور در مجلس نیز به خراسان رضوی گفت: طرح جامع و تفصیلی نیشابور مشکل دارد و کمبود زمین داریم که باعث بروز مشکلات زیادی از جمله طرح اقدام ملی شده است.


تاکنون موفق به ثبت نیشابور در طرح اقدام ملی مسکن نشده ایم


رئیس راه و شهرسازی نیشابور نیز گفت: طرح جامع باید نیازهای ۱۰ ساله شهر را پاسخ گو باشد ، در این باره مشاور مربوط بررسی می کند و تصمیم می گیرد و در نیشابور به این نتیجه رسیده اند که محدوده شهر گسترش پیدا نکند و کم شود.

محمود کاووسی نیا با اشاره به آخرین وضعیت تامین زمین مسکن طرح اقدام ملی نیشابور افزود: برای طرح اقدام‌ملی یا باید از زمین های راه و شهرسازی که کاربری مسکونی دارند استفاده شود، یا از اراضی مسکونی یا غیر مسکونی نهاد های دولتی در محدوده شهر ها یا از اراضی اشخاص حقیقی با کاربری های مختلف در داخل محدوده شهر استفاده شود که موفق نشدیم به هیچ کدام از این موارد دست یابیم. وی با بیان این که حداقل ۳ هکتار زمین برای این‌طرح نیاز داریم خاطر نشان کرد: راه آخر پیدا کردن اراضی چسبیده به محدوده است که بازهم‌متاسفانه اراضی دولتی نداریم و به دنبال توافق با مالکان هستیم ، از آن طرف نیز باید آن را به کمیسیون ماده ۵ برد تا به محدوده الحاق کند که کار بسیار سختی است ولی چاره ای نداریم.

وی اظهار کرد: تا زمانی هم که ما نتوانیم زمین را تامین کنیم امکان ثبت نام عملا در نیشابور وجود ندارد و در زمانی هم‌ که می شد در سامانه مربوط ثبت نام کرد متاسفانه نام نیشابور به همین دلیل وجود نداشت، البته مطابق قانون شهرهایی که مردم نتوانستند ثبت نام کنند در نزدیک ترین شهر می توانند ثبت نام کنند که نزدیک‌ترین شهر به نیشابور نیز بینالود است.

وی ادامه داد: سهمیه نیشابور در این طرح ۱۹۸۲ سهمیه است و البته ۷۰۴ سهمیه در بازآفرینی شهری نیز داریم که با اجرای آن ها می توانستیم بخش مهمی از تقاضای مسکن در نیشابور را کاهش دهیم و به تعادل قیمت ها کمک کنیم.

کاووسی نیا با بیان‌این که زمین های ما در طرح مسکن مهر صفر شده افزود: در داخل محدوده در سایر کاربری ها نیز زمین های متعلق به راه و شهرسازی در بعضی موارد صفر و در برخی نزدیک به صفرشده، به عنوان مثال دو سال است هیچ زمینی با کاربری اداری در اختیار نداریم که به مسئولان نیز گفته ایم.وی اظهار کرد: البته زمین با کاربری آموزشی و ورزشی داریم ولی ادارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان تمایلی به دریافت آن ها ندارند چون اعتبارات لازم را برای ساختن آن ها در اختیار ندارند.


طرح تفصیلی نیشابور دیگر پاسخ گوی مطالبات مردم‌ نیست

قامتی ،فرماندار نیشابور نیز در این خصوص گفت: طرح جامع سال ۹۶ ابلاغ شده اما به تبع آن طرح تفصیلی نیز باید تغییر یابد که این اتفاق رخ نداده و ما هنوز در حال اعمال طرح تفصیلی سال ۸۵ در شهرستان هستیم. علیرضا قامتی افزود: ۱۴ سال از آن موقع گذشته و تغییراتی که در بافت و مناطق نیشابور ایجاد شده پاسخ گوی مطالبات مردمی نیست. وی بیان کرد: مجبوریم در مقابل شورای شهر و شهرداری در کمیته انطباق بایستیم آن هم با قوانینی که ۱۴ سال پیش وضع شده است. وی اظهار کرد: از طرف میراث فرهنگی محدودیت هایی در شهر نیشابور داریم که ده ها مشکل و محدودیت برای شهروندان ما ایجاد کرده است، از طرفی شرایط فعلی در حوزه ارتفاع سازی ها با رویکرد فرهنگی مردم در بحث ساخت و ساز، سکونت گاه ها و واقعیت های اجتماعی که در آن قرار داریم مطابقت ندارد.


طرح های جامع و تفصیلی قابل بازنگری اند


مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز در خصوص مشکل نیشابور در بخش طرح های تفصیلی و جامع به خراسان رضوی گفت: تصویب طرح جامع و تفصیلی شهرها سلسله مراتب خود را دارد،ما پیشنهاد را از شهرستان می گیریم و به سلسله مراتب انتقال می دهیم. قدرت ا… ابک افزود: طرح های جامع و تفصیلی زمانی دارد که این مدت زمان بسته به شرایط شهر و جمعیت پذیری آن قابل بازنگری است. وی خاطر نشان کرد: نیاز است که مشاور این موضوع را بررسی کند و اگر نیاز شهر محرز شد، در طول ۱۰ سال این افزایش محدوده در مجرای قانونی خود انجام خواهد شد.وی با اشاره به جلسه خود با مدیران شهر نیشابور گفت: مشاور مربوط تا یک ماه آینده در شهر مستقر می‌ شود و گزارش های خود را ارائه می دهد و نظرش را به کمیسیون ماده ۵ اعلام می‌کند‌ و آن جا با حضور استاندار این موضوع بررسی می شود و اگر شهر واقعا نیاز داشته باشد تایید می کنند.وی درباره طرح اقدام ملی مسکن در نیشابور نیز گفت: مابه دنبال تهیه و پیدا کردن زمین برای طرح اقدام‌ملی در نیشابور هستیم.

وحید شجاعی مهر