دیدبان نیشابور- غلامحسین رحیمی شعرباف دربازدید از پارک علم و فناوری خراسان به معرفی چشم انداز و اهداف آتی پارک فناوری پرداخت و به نقش برجسته مالیات در مدیریت تسهیلات فناورانه اشاره کرد ,و بیان داشت:

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

قطعا در آینده، این سوال از پارکها خواهد شد که این شرکتها چقدر مالیات خواهند داد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود:در کشورهای پیشرفته این امر مهم است که بدانند شرکت‌هایی که از این امکانات و تسهیلات فناوری استفاده می‌کنند چقدر مالیات پرداخت میکنند یا مثلا چند صندوق حامی درست کرده اند و از فکر حمایت شده تا به شرکت تبدیل شود. این هزینه انجام می‌شود تا شرکت بتواند مالیات بپردازد و چون مالیاتی که می‌دهد بیشتر از مقداری است که برای آن هزینه شده، این پروسه حمایتی توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد:حمایت به معنای حمایت برای این شرکتها بی‌معنی است. آنها شیوه کارشان همین است مثل ما که نفت ندارند. دیدگاه این است که می‌آییم یک مقداری هزینه می‌کنیم تا شرکت به نقطه تولید برسد . حتی امکان دارد از ده شرکت تنها یک یا دو شرکت آنها به این نقطه برسند. با محاسبه سود و زیان در نتیجه مشخص خواهد شد این شرکت اینقدر مالیات خواهد داد که همین انگیزه حمایت است.


من همیشه با معافیت مالیاتی مخالف بودم

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بیان کرد: من همیشه با معافیت مالیاتی مخالف بودم. این کار اصلا بی معنا است ما تسهیلات را راحتتر و ارزانتر و حتی پول را به صورت بلاعوض به شرکتها بدهیم؛ ولی هیچ شرکتی را معاف از پرداخت مالیات نکنیم.اگر بخواهیم اقتصاد غیر نفتی داشته باشیم راهی جز این نداریم. ما هر جا بخواهیم کمک کنیم از مالیات کسر می‌کنیم. این راحت‌ترین کار است چون نمی‌خواهیم هزینه کنیم.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود:‌ این استاندارد بین‌اللملی است و ما به آن سمت می‌رویم. در آینده اگر همچنان در خدمت شما بودیم این جزو موارد مهم مورد بررسی ما خواهد بود. اینجا دیگر گزارش تعداد استخدام نیرو نیز انقدر مهم نیست. اینکه چقدر مالیات می‌دهیم مهم است. چون وقتی کسی را استخدام می‌کنید مشخص است که ۲۰ درصد از حقوق باید مالیات شود. اگر شما نیرو استخدام کرده باشید مالیات نداده باشید از دیدگاه آنها اصلا شغلی ایجاد نشده است.

رحیمی شعرباف در انتها بیان داشت :اصلا مالیات ناموس اقتصاد است. در کشورهای توسعه یافته اگر ده خرابکاری شود شاید پیگیری جدی نشود ولی کافی است مالیات پرداخت نشود. مثلا این است که فرد جنایتی انجام داده است. پارک فناوری خراسان نیزاز پارک‌های موفق و نمونه کشور است که در مسیر رو به رشدی حرکت می‌کند.
عکس و خبر:دیدبان نیشابور-عبدالصمد حسینی