مدیر جهاد کشاورزی نیشابور: اقتدار ملی نیز به امنیت غذایی گره خورده است

معاون رئیس سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابور،از برگزاری همایش دهیاران شهرستان میان جلگه ودیدار با دهیاران با محوریت تاکید بر همکاری دوجانبه در شبکه مراقبت عوامل خسارت زای غلات با حضوربخشدار، رئیس جهادکشاورزی بخش میان جلگه ومسئول حفظ نباتات این شهرستان در امامزاده سید حمزه بن موسی بن جعفر (ع) شهرستان میان جلگه خبر داد.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

معاون رئیس سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابور اظهار کرد”: یکی از مهمترین وظایف وزارت جهادکشاورزی، امنیت غذایی جامعه است واقتدار ملی نیز به امنیت غذایی گره خورده است وابراز امیدواری کرد که با تلاش دهیاران ،همکاری با کارشناسان این مدیریت نزدیک تر از پیش شود.


علی مبارکی افزود: با تحولاتی که در دنیا اتفاق افتاده است برخی از کشورهای قدرتمند تولید غله در دنیا ،صادرات خود را به سایر کشورها محدود ویا ممنوع کرده اند واین امر نشان دهنده این است که در سال جاری وسال آینده چه کار مهمی را برعهده داریم تا نیازمند سایر کشورهای جهان نباشیم.


وی یادآور شد: دو نوع دسته بندی را در خصوص آفات داریم ،یک آفات عمومی که مبارزه با آن بعهده دولت می باشد مانند ملخ وجوندگان ویک دسته هم آفات اختصاصی مانند سن گندم وبیماری زنگ زرد غلات هستند که آگاهی رسانی آن بعهده دولت وامر پیشگیری و مبارزه بر دوش خود بهره برداران می باشد.


این مقام مسئول اذعان کرد: خسارت آفت سن غلات وزنگ زرد باعث خسارات جبران ناپذیراقتصادی به تولید گندم در کشور خواهد شد وعلاوه بر کاهش خاصیت نانوایی گندم ، در صورت عدم مبارزه اصولی در زمان تحویل به مراکز خرید وسیلو ،شاهد افت قابل توجهی در خصوص این محصول استراتژیک خواهیم بود.


وی عنوان  کرد: با اطلاع رسانی به موقع دهیاران وارتباط نزدیکی که در روستا با بهره برداران وکارشناسان جهادکشاورزی وجود دارد،امر پیش آگاهی ومبارزه به موقع به راحتی میسر خواهد شد.


مبارکی به چند سیاست مهم وزارت جهادکشاورزی مانند الگوی کشت وکشت قراردادی اشاره وبیان کرد:برای تداوم تولید نیاز به تغییر الگوی کشت داریم وپیش نیاز این امر،فرهنگ سازی است. بطوری که از سال ۱۴۰۲ به بعد طبق سهمیه سطح زیر کشت محصولاتی که قبلا ابلاغ شده ، دیگر نمی توان هر محصولی را کشت کرد وکشت یکسری از محصولات محدود خواهد شد.


معاون رئیس سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابور تصریح کرد: مدیریت تولید نقش بسزایی درامر خودکفایی دارد بطوریکه در گندم ۴۳ درصد ،در ذرت ۵۴ درصد ،سیب زمینی ۴۶ درصد ودر پنبه ۶۵ درصد تولید وابسته به مدیریت می باشد.
در ادامه مسئول حفظ نباتات ورئیس مرکز بخش میان جلگه نکات فنی را جهت تعامل وهم افزایی با دهیاران  اعلام نمودند.
/خبرگزاری آریا