رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: جلسه‌ای با حضور کارشناسان، مدیران میراث‌فرهنگی نیشابور و استان برگزار و با مالکان خانه تاریخی مجتهدی نیشابور برای مرمت و احیا توافق شد.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

کمال خانی با اعلام این خبر درباره این اثر تاریخی اظهار کرد: اثر تاریخی معروف به عمارت مجتهدی یکی از بناهای فاخر با معماری منحصر به فرد است که در مرکز بافت تاریخی و داخل میدان باغات قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور ادامه داد: این بنای ارزشمند با مساحت حدود ٢ هزار مترمربع با درختان سرو و دو عمارت در ضلع شمال و جنوب محوطه است که بنای جنوبی دارای قدمت بیشتر و مربوط به اوایل دوره قاجاریه و عمارت شمالی مربوط به اوایل دوره پهلوی است.

خانی تصریح کرد: این مجموعه تاریخی با ویژگی‌های معماری خاص و با آجرکاری‌های زیبا در نما که بیانگر اهمیت هنر و معماری آن دوره و نشانه‌های هنر دست استاد معمار باشی است که درساختار آن بادگیر و آجرکاری‌های مُهری، قالبی و تراش داده شده، تلفیق با کاشی و گچبری درقسمت ستون با سرستون‌ها به شکل زیبایی خود نمایی می‌کند.

او افزود: این خانه ارزشمند در سال ١٣٨۶ در فهرست آثار ملی ثبت و طی چند مرحله توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرمت شده که با توجه به فرسودگی و بلااستفاده بودن و تاثیر عوامل مخل، شرایط جوی و طبیعی دچار آسیب‌های زیادی شده که اتخاذ تدابیر مرمتی، توجه و تخصیص اعتبار ویژه برای احیا و ایجاد کاربری مناسب و در شان بنا مورد نیاز است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: فاز اول اقدامات مرمتی این بنای تاریخی در سال جدیدبا تجهیز کارگاه، پاکسازی، آواربرداری و هرس درختان آغاز شده و در حال حاضر این اقدامات حفاظتی و ساماندهی این اثر تاریخی منحصربه‌فرد در حال انجام است.

خانی افزود: در پی تصمیمی مبنی بر احیا و مرمت بنای مجتهدی توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور، جلسه‌ای با حضور محمدرضا توکلی‌زاده مدیر شرکت سیمان زاوه و سید مهدی قاضی مدیر آموزش و پرورش شهرستان نیشابور مالکان این عمارت، و محمد رکنی نماینده ویژه مدیرکل، محمد اسماعیل اعتمادی مدیر امور شهرستان‌های اداره کل و سید رضا جعفری‌زاده رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی استان، و کارشناسان مربوطه در نیشابور برگزار شد که امیدواریم بر اساس توافق صورت گرفته اقدامات لازم برای مرمت و احیا اجرایی شود.

خانه تاریخی مجتهدی نیشابور در خیابان خاتم النبیین یک نیشابور قرار دارد.