رئیس اداره بهزیستی نیشابور از بهبود یافتن حال نوزاد تازه متولد شده‌ای که چند روز گذشته در کنار زباله‌ها پیدا شده خبر داد.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!


چند روز قبل بود که مدیر روابط عمومی بیمارستان حکیم نیشابور خبر از پیدا شدن یک نوزاد تازه متولد شده در کنار زباله‌ها و انتقال آن به بیمارستان حکیم این شهرستان را داد، در همین رابطه دکتر علی صدر، رئیس اداره بهزیستی نیشابور با بیان اینکه همچنان نوزاد در بیمارستان حکیم این شهرستان تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد، اظهار کرد: تا به امروز هنوز نوزاد پیدا شده تحویل بهزیستی نشده است.

وی با اشاره به اینکه تا وقتی نوزاد از شرایط لازم برای تحویل به بهزیستی و بردن به شیرخوارگاه برخوردار نباشد نمی‌توان آن را از بیمارستان بیرون آورد، افزود: با توجه به خوب بودن حال عمومی نوزاد احتمالاً طی دو تا سه روز آینده نوزاد تحویل بهزیستی شود.

رئیس اداره بهزیستی نیشابور با اعلام اینکه جنسیت نوزاد دختر است، عنوان کرد: پس از اینکه نوزاد تحویل بهزیستی نیشابور شود برای نگهداری به شیرخوارگاه مشهد خواهیم برد.

وی در ادامه با اعلام اینکه همه ساله در شهرستان نیشابور و همچنین خراسان رضوی خانواده‌های بسیاری تقاضای فرزندخواندگی دارند، گفت: تعداد قابل توجهی از خانواده‌هایی که تقاضای فرزندخواندگی دارند از شرایط لازم برخوردار هستند.

صدر تصریح کرد: قبل از اینکه نوزادی را برای نگهداری به خانواده‌ای بدهیم تمامی شرایط آن‌ها ارزیابی و سنجیده می‌شود و شرایط خاص خود را دارد، تا زمانی که خانواده‌های متقاضی صلاحیت لازم را نداشته باشند نوزاد و فرزندی به آن‌ها سپرده نخواهد شد.

وی عنوان کرد: نوزادانی که وارد شیرخوارگاه می‌شوند و از شرایط لازم برای واگذاری برخوردارند باشند به خانواده‌هایی که در کمیسیون فرزندخواندگی احراز صلاحیت شدند تحویل می‌دهیم.

رئیس اداره بهزیستی نیشابور با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد افراد متقاضی فرزندخواندگی شرایط لازم برای حضانت یک فرزند را دارند، گفت: ۱۰ درصد این خانواده‌ها به دلیل مسائل اقتصادی و سنی از شرایط لازم برای فرزندخواندگی برخوردار نیستند.

وی اظهار کرد: اگرچه بیشتر خانواده‌ها تمایل بر گرفتن فرزندان سنین پائین و ترجیحاً شیرخوار را دارند، اما زمانی که تقاضا برای حضانت شیرخوار بسیار می‌شود شرط سنی زوجین را هم علاوه بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز لحاظ می‌کنیم.

صدر گفت: اگر زوجین سن بالایی داشته باشند امکان بهره‌مندی از فرزند شیرخوار را ندارند و از سوی کارشناسان توصیه می‌شود متناسب با سن، فرزندخواندگی را قبول کنند.

وی با اشاره به اینکه تقاضای تمامی خانواده‌هایی که تمایل به فرزندخواندگی دارند بلافاصله مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و برایشان پرونده الکترونیک تشکیل می‌شود، افزود: پس از تشکیل پرونده همکاران ما اقدام به انجام بازدیدهای میدانی و تحقیقات لازم نموده و سپس خانواده در نوبت قرار می‌گیرند.

رئیس اداره بهزیستی نیشابور با اعلام اینکه والدینی هم در شهرستان هستند که به دلیل شرایط خاص صلاحیت نگهداری فرزندشان را ندارند، گفت: با توجه به بازدیدها و گزارش‌های مددکاران در خصوص وضعیت این کودکان پیشنهادمان را به دایره سرپرستی می‌دهیم و آن‌ها هم سلب حضانت می‌کنند.

وی اظهار کرد: کودکانی که در خانواده شرایط نامناسب و نامساعدی داشته باشد از خانواده جداسازی می‌شوند، اکنون در شهرستان دو مرکز نگهداری دختران و سه مرکز نگهداری از پسران بی‌سرپرست و بد سرپرست در نیشابور وجود دارد.

صدر با بیان اینکه در این مراکز کودکان ۷ تا ۱۳ سال و ۱۳ تا ۱۸ نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: اکنون در این مراکز حدود ۱۰۰ نفر دختر و پسر که از تمامی شهرهای مختلف خراسان رضوی هستند نگهداری می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۷ مرکز تحت نظارت اداره بهزیستی شهرستان نیشابور است که شامل ۱۰ مرکز توان‌بخشی روزانه، ۶ مرکز توان‌بخشی شبانه‌روزی، ۵ مرکز خانه فرزندان، ۹ مرکز مشاوره، ۱۲ مرکز ترک اعتیاد، ۲ مرکز مشاوره ژنتیک و ۱۲ مرکز مثبت زندگی می‌شود.