معاون سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابور از برداشت گل محمدی از سطح ۳۰هکتار گلستانهای این شهرستان خبرداد.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!


معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور اظهار کرد: برداشت گل محمدی شهرستان در وضعیت مناسبی است و با همت کشاورزان تولید کننده برداشت این محصول آغاز شده است . اقدامات ترویجی و کلاس های آموزشی جهادکشاورزی از جمله اقدامات حمایتی در این زمینه محسوب می شود.

محمد علی فرهمند راد گفت : در حال حاضر۳۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گل محمدی قرار گرفته است که حدود ۸ هکتار آن غیر بارور و۲۲هکتار آن بارور می باشد. انتظار می رود از سطح باغات بارور ، معادل ۶۶ تن محصول برداشت شود که درآمد ناخالصی معادل ۱۳۲۰۰میلیون ریال را برای کشاورزان به همراه دارد.

وی ادامه داد: از این مقدار تولید گل محمدی شهرستان حدود ۱۶ تن به خارج شهرستان ارسال می شود و ۱۲ تن بصورت غنچه و۱۸ تن بصورت تازه فروشی به بازار عرضه می شود وبا وجود۱۲واحد صنعتی وخانگی مقدار۲۰تن آن که تولید ۲۰هزار لیتر گلاب می نماید در شهرستان گلاب گیری می شود .

فرهمند راد خاطر نشان کرد: وجود آفت و بیماری های کمتر، قیمت مناسب، هزینه جاری پایین، مقاوم نسبت به خشکی و سرمازدگی این گیاه از جمله عوامل موثر بر رشد توسعه آن محسوب می شود.

وی یاد آورشد: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله تهیه اسانس، گلابگیری، مرباسازی و تهیه غنچه خشک از جمله ضروریات فعالیت های جانبی در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی این محصول می باشد.

فرهمندراد عنوان کرد: با توجه به جوان بودن گلستان های موجود میانگین برداشت در شهرستان ۳۰۰۰ کیلوگرم در هکتار است و این در حالی است که در سال چهارم بیشترین میزان تولید را دارد که میانگین آن۴۰۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد می گردد.

معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور تصریح کرد: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذرماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می شود که این گیاه ١٢ سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی آن از سال سوم چشمگیر است، و بعد از ١٢سال شاخه این گیاه به اندازه ٢٠ سانتی متر بریده و باغستان جدید احداث می‌شود.